čtvrtek 15. listopadu 2012

Rukavice

Slíbila jsem vložit návod mojí maminky na pletené prstové rukavice. Je velmi těžké předat na "papír" něco, co jsem dostala "live" od maminky během víkendu se vším vysvětlením a hlavně ukázáním. Přesto se o to pokusím.

Návod je tedy na dámské rukavice průměrné velikosti.
Pleteme na jehlicích 2,5, příze Elian Klasik.
Spotřeba je 1 a čtvrt klubíčka, takže jak říká moje maminka, nejlépe koupit klubíčka tři, uplést dvoje rukavice a ty druhé někomu dát :-).
Pokud pleteme jinou přízí či jinými jehlicemi, je potřeba počet ok přizpůsobit. Je vždy lépe plést o něco tenčími jehlicemi, než je doporučeno, protože úplet bude pak tužší a pevnější.

Návod není úplně "přesný", tím myslím to, že někdy je daný počet řad, někde je třeba přeměřovat dle ruky, trochu improvizovat.

Nahodíme 46 ok.
Pleteme rantl 1hl, 1 obr. dle úvahy 5 - 6 cm.



V poslední řadě rantlu přidáme 4 oka na výsledných 50 ok.

Po celé výšce rukavice vedeme v každé polovině obvodu pruh (1obr, 1 hl, 1obr) - je to pouze pro lepší orientaci v úpletu, zkrátka "know how mojí maminky".


Po rantlu pleteme 4 řady hladce (připomínám rozděleno  2 pruhy 1obr./1hl/1 obr.).

Potom začínáme přidávat na palec.

Přidáváme každou 3.řadu dvě oči dle rozpisu, který jsem se snažila zapsat.
U pravé rukavice přidáváme za pruhem, u levé před pruhem. Zdá se to složité, ale rychle se to osvojí.
Zvýrazňovačem jsem označila oka, která pleteme hladce a zároveň rozpleteme za zadní nit.






Po ukončení přidávání upleteme cca  7 řad (měříme na ruce).
Přidaná oka na palec nabereme na spínací špendlíky (8 + 7 ok).



Nad palcem přidáme 1 oko a měli bychom mít opět 50 ok.
Pleteme dále hladce cca 3 - 3,5 cm - měříme dle délky ruky.



Dále pleteme prsty.
Oddělíme z jehlic 13 ok na ukazováček (pravá rukavice) nebo malíček ( levá rukavice). Zbytek necháme na pomocných jehlicicích nebo sejmeme na pomocné spínací špendlíky (v tom případě dáme pozor na to, abychom měli zavírání u pleteného prstu, abychom mohli později snímat na jehlice na další prst:-))


Mezi prsty nahodíme 4 - 5 ok. Nepodařilo se mi k tomu najít video, ale pokusím se časem nějaké vložit.




Po cca 2 řadách spočítáme kolik vlastně máme ok a ubereme na 17ok (malíček 16). U kořene prstu je záměrně lepší mít o 1 - 3 oči více, aby nebyly rukavice uplé a v těchto místech pružily.

Pleteme prst až dosáhne požadované délky, ve dvou posledních řadách splétáním vyujímáme na 1 - 2 oka na jedné jehlici - provlečeme přízi a pečlivě zapošijeme.

Pak pokračujeme stejně u druhého prstu až k palci.


Jediná změna je, že tam, kde se potkáme s již upleteným prstem, nabereme cca 3 - 4 oka. Stejně jako před tím, po spočítání ok pak vyujímáme na potřebný počet ok (17).



Je dobré nechávat si konce vlny přiměřeně dlouhé, abychom mohli za závěr všechny konce pohodlně a pečlivě zapošít. Mezi prsty zůstanou mírně větší oka, musíme zapošít právě těmito konci vlny.



A je to!! 


Na závěr pro Janu návod na copánky, které jsem pletla na zelených návlecích .



Tož pěkné pletení!


12 komentářů:

  1. Katko, děkuji za návod, určitě to vyzkouším! Hezký den, Jana

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Katko, moc díky, jsi šikovná! Už vím, kde byla chyba - přidávala jsem na "hřbetu" palce, takhle to je jasně krásně. Pozdravuj maminku :)! pa

    OdpovědětVymazat
  3. Díky za návod - před dvěma lety jsem si pletla bezprstové rukavice a postup teď nemohu najít - použiji tento:-) Skvělé - ještě že ten internet je:-) Hezký víkend. Zuzana

    OdpovědětVymazat
  4. Tak nádherný návod...Dobré ráno, projíždím své oblíbené stránky a vykoukl na mě...Ten je asi dobré si rovnou vytisknout...znám se, uložím ho...a pak jednou, když je málo místa...řeknu, to ani nevím co je a šup,je to vymazané. Mluví ze mě zkušenost...hihihi.Takových návodů víc !, určitě má moc šikovná maminka plné šuplátko...Hezký den oběma....tobě i mamince Milada Milky z oustí na Labi

    OdpovědětVymazat
  5. Bohovské, ďakujem. Až doteraz som plietla iba palčiaky :-)

    OdpovědětVymazat
  6. dobry den,
    mam par dotazov, tak dufam, ze mi niekto poradi. rukavice robim prvykrat v zivote a nejako sa z toho navodu neviem vymotat.
    - tie pruhy sa robia na obidvoch stranach rukavice?
    - a to pridavanie na palec je tiez z obidvoch stran?
    hned na zaciatku som sa stratila ... tak verim, ze ma navediete na tu spravnu cestu.

    dakujem Katka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den Katko,
      jelikož píšete na můj blog, pravděpodobnost, že vám odpovím, je značně vysoká:-)) Oba pruhy jsou tam čistě pro větší orientaci - kde se zrovna nacházíme při pletení. Pokud Vás spíše matou, vyhněte se jim a prostě plette pořád hladce. Čili upletete rantl, pak 4 řady hladce a pak začnete přidávat na palec - pokud máte jen jeden palec, tak jen na jedné straně:-)) Když se i tak budete ztrácet, napiště znovu:-) přeju aT se to zadaří. Katka

      Vymazat
    2. Kači dakujem .... uz sa mi to podarilo a jedna rukavica je uz skoro hotova :D

      Vymazat
  7. Již jsem tento návod vyzkoušela, výsledek je úžasný. U druhých rukavic jsem si to usnadnila, když jsem na hřbetu ruky místo copánku pokračovala patentem jako na rantlu s tím, že jsem po skončení rantlu zachovala dle návodu čtyři řady pletené hladce. Jaroslava

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za zprávu, vyřídím mamince Vaši psokojenost:-) ona pelte na hřbetu ruky u návleků jen patent, pak celé návleky pěkně pruží:-)

      Vymazat
  8. Naprosto perfektní a vyčerpávající návod! Už jsem "pár" rukaviček upletla tak jsem jej četla jen pro zajímavost kdyby někdo měl nějakou bezva fintičku, kterou neznám že se přiučím :-)) Člověk se učí celý život, zrovna dnes jsem zjistila, že knoflíková dírka se dá udělat hezčí než jsem ji doteď pletla já....................................................

    OdpovědětVymazat
  9. Dobrý večer! Asi jsem nepochopila přidávání na palec. Pletu pravou rukavici. Udělám obr.,hl.,obr. A teď bych měla udělat 1hl, 1 rozplést, dalších 12hl, 13.oko rozplést. Když to tak udělám, ani náhodou se to nepodobá vaší rukavici. Spíš bych měla uplest několik hladce a pak přidat. Nebo odkud je vlastně návod? Běžně se uvádí odspodu, tady je asi odshora..,jejej, já jsem zoufalá.. poradite mi? Předem moc moc děkuji! Jiřina

    OdpovědětVymazat